Varm chiagröt med blåbär


Blev en ny variant på frukost idag, supergod. Eftersom jag inte varit så förtjust i kall chiagröt, men ändå vill hitta alternativ med chia provade jag en ny frukostvariant idag. Hittade inget recept som jag föll för som även passade som LCHF, så jag hittade på ett eget som blev riktigt lyckat. Gröten hade inte den slemmiga konsistens som kall chiagröt gärna har.

Ingredienser
2 dl kokosgrädde/fet kokosmjölk
2 msk chiafrön
Kanel
0,5 krm salt
1 tsk fiberhusk
1 msk kokosolja

Gjorde så här
Blandade som vanligt kokosgrädde, chiafrön och kanel redan igår kväll och har låtit stå i kylskåp under natten. För bästa resultat ska man gärna röra flera gånger under tiden (vilket jag inte gjorde denna gång).

I morse rörde jag om ordentligt. Värmde en kastrull med teflonbeläggning och hade i grötblandning, salt, fiberhusk och kokosolja. Kokosoljan kan man säkert strunta i, men för mig som äter LCHF kändes det rätt. Sen värmde jag gröten under omrörning till önskad konsistens. Gröten var inte nära att koka, men tillräckligt varm för att kännas som varm gröt.

Jag serverade med frysta blåbär som jag strödde på. Första gången jag äter bär på veckor, men efter att tidigare ha läst om blåbärets supereffekt på ulcerös kolit om det tas samman med probiotika (se tidigare inlägg) var jag tvungen att testa. Äter ju redan probiotika tillsammans med frukosten.

Detta var supergott! Kan verkligen rekommenderas!
Fyrtiotaggare.com
2015-10-10 @ 08:10:00

Tack för tips som jag garanterat ska prova. Även jag har bla UC och äter nu lchf för att bla försöka påverka den och vad den förmodligen är med och orsakar för problem. Ha en fin dag.

Svar: Vad kul! Hoppas din mage blir bättre med LCHF, tycker själv att kosten påverkar både min mage och mitt mående till det bättre! Kram
Kicki

corneliaeriksson.blogg.se
2015-10-10 @ 08:32:40
URL: http://corneliaeriksson.blogg.se/

Mums vad gott!

Svar: Tack! :)
Kicki

Cassandra Haraldsson
2015-10-10 @ 17:35:04
URL: http://sensor.blogg.se/

Mums!

Svar: :)
Kicki




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lyckligaste livet - LCHF mot ulcerös kolit

Är en småbarnsmamma som efter att ha kraschat av stress försöker finna balans och må bra igen. Försöker med kost, motion och inre sökande att hitta dit. Äter sedan augusti 2015 mjölkfri LCHF-kost, främst för att läka ut den ulcerös kolit (kronisk tarmsjukdom) som jag nyligen fått veta att jag har, men även för att må bättre psykiskt. Är just nu sjukskriven för utmattning och gör allt för att bli bra igen.

RSS 2.0