LCHF och vikten

Har ju rapporterat en del om hälsofördelarna med min kostomläggning tidigare. Både mage och resten av kroppen mår ju bättre. Har även fått finare hy och varit mycket mindre sjuk än tidigare år.

När jag började med LCHF vägde jag 74,5 kg till mina 169 cm. Jag var inte nöjd med min vikt och gjorde flera halvhjärtade försök till att lägga om min kost till hälsosammare vanor. Jag har alltid varit negativ till "bantning", men har försökt äta bra mat och utesluta sötsaker. Tidigare har dock bra mat för mig inneburit ganska mycket kolhydrater. Jag var även sockerberoende och redan efter några dagars nyttigare kost brukade jag falla dit igen. Jag har även ett ganska problematiskt förhållande till mat, där jag äter mycket dålig mat/sötsaker/snacks när jag mår dåligt. Är en så kallad känsloätare.

Jag slog i botten (eller gick in i väggen, vilket uttryck man nu föredrar) i augusti förra året. Jag mådde så fruktansvärt dåligt. En vecka senare rasade magen. Här någonstans bestämde jag mig för att det inte kunde bli värre. Jag hade läst flera fall där personer blivit bra eller nästan bra från ulcerös kolit eller Chrons genom att äta LCHF. Så det började jag med. En vecka senare gick jag över till mejerifri LCHF. Åt strikt LCHF (Max 20 g kolhydrater per dag). Åt frukost, lunch och middag varje dag. De dagar jag kände mig hungrig eller sugen åt jag även mellanmål.

Märkte snabbt att magen blev bättre och att jag även kände mig stabilare psykiskt. En annan trevlig "bieffekt" var vikten. De första två-tre månaderna (minns inte exakt) gick jag ner 0,5-1 kg per vecka. Jag var aldrig hungrig. Jag fortsatte att gå ner tills dess att vågen visade 62 kg. Totalt 12,5 kg lättare. Sen avstannade viktnedgången. Tror ca 62 kg är min normalvikt. För där stannade jag några månader.

De senaste månaderna har jag mått mycket sämre och känsloätit en hel del. Har dock försökt göra så bra val (ofta LCHF) som möjligt ändå, men vissa dagar har jag varit konstant, nästan äckligt mätt utan att kunna sluta äta. Väger idag 64,5 kg. 

Tror som sagt att ca 62 kg är min normalvikt. Börjar jag äta bra igen tror jag att jag kommer landa ungefär där på nytt. Det tycker jag är fascinerande, att LCHF snarare är viktstabiliserande än bara viktminskning. Har läst historier om väldigt smala personer som gått upp i vikt av LCHF istället för ner. Men detta kan jag såklart inte styrka själv.

Bild från fin promenad



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lyckligaste livet - LCHF mot ulcerös kolit

Är en småbarnsmamma som efter att ha kraschat av stress försöker finna balans och må bra igen. Försöker med kost, motion och inre sökande att hitta dit. Äter sedan augusti 2015 mjölkfri LCHF-kost, främst för att läka ut den ulcerös kolit (kronisk tarmsjukdom) som jag nyligen fått veta att jag har, men även för att må bättre psykiskt. Är just nu sjukskriven för utmattning och gör allt för att bli bra igen.

RSS 2.0