Allergisk mot mjölk?

Har vacklat fram och tillbaka gällande om jag verkligen är allergisk mot mjölk eller inte. Några veckor efter att jag la om min kost till LCHF märkte jag att jag verkade reagera negativt på mjölkprodukter.

Eftersom jag hört att många med UC kan uppleva sig känsliga mot mjölkprodukter, särskilt vid skov, valde jag att utesluta det helt ur kosten. Till saken hör även att jag var mjölkallergiker mina första år, men att detta sedan ansågs ha vuxit bort.

Var helt utan mjölkprotein i ca 3-4 månader, sedan har jag vid 3 (tror jag) tillfällen ätit mjölkprodukter i mindre skala. Första gången var när jag hade en riktig svacka runt jul, andra gången för ett tag sedan och sista gången nu i veckan.

Det handlar då om några skivor ost eller liknande. Och kroppen reagerar varje gång. Det första som händer efter ca en timme är att jag blir svag i kropp och muskler, kan bli andfådd bara av att gå från soffan till toaletten, nästa sak sim händer är att magen börjar reagera, antingen under dagen eller morgonen efter. Sen har jag denna gång testat att äta mjölkprodukter flera dagar i rad (fortsatt inga stora mängder). Och nu är mina eksem tillbaka och täcker stora delar av baksidan låren, men även på händerna har det börjat. Jag som varit helt eksemfri hela vintern annars (brukar  vara som värst vintertid). 

Så nu är det tillbaka till mjölkfritt igen, saknar framför allt att äta ost när jag äter mjölkfritt. Sen är det mycket krångligare att äta mjölkfri LCHF än bara LCHF. Inte hemma, men när man är iväg någonstans.

Kommer att göra om detta experiment om ett tag igen, för att verkligen bli övertygad. Är fortfarande inte säker på om jag är allergisk eller om jag bara är mycket känslig mot mjölk. Märker i vilket fall att jag mår bättre när jag utesluter det.

Här har vi gårdagens middag i alla fall, mat som jag äter allt oftare nu, sallad med färska räkor och hemmagjord majonnäs med stenbitsrom, mums!





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lyckligaste livet - LCHF mot ulcerös kolit

Är en småbarnsmamma som efter att ha kraschat av stress försöker finna balans och må bra igen. Försöker med kost, motion och inre sökande att hitta dit. Äter sedan augusti 2015 mjölkfri LCHF-kost, främst för att läka ut den ulcerös kolit (kronisk tarmsjukdom) som jag nyligen fått veta att jag har, men även för att må bättre psykiskt. Är just nu sjukskriven för utmattning och gör allt för att bli bra igen.

RSS 2.0