Rädslor med ulcerös kolit + varför LCHF

När jag fick min diagnos förra sommaren fick jag panik. Det första jag fick veta efter koloskopin var att jag skulle medicinera resten av livet. Fick i det skedet Asacol utskrivet som jag skulle ta 3 gånger dagligen. Detta då inflammationen som jag haft sedan febeuari förra året verkade vara i remission. 

För den som inte vet är Asacol en ganska harmlös medicin jämfört med vad man kan få för mediciner som tarmsjuk. Det är typ en antiinflammatorisk tablett som utlöses först i tarmen. 

För min del tyckte jag inte särskilt mycket om min nya medicin. Jag fick konstant lös avföring, hade dagligen ont i njurarna och fick svårt att smälta mat (blev liksom kvar i magsäcken). Utöver detta fick jag även mycket sämre hud, hade konstant fet hud och mer finnar än vanligt.

Jag hade även svårt att förlika mig med tanken att jag skulle medicinera resten av livet. Jag har aldrig känt mig så sjuk som då.

Därför har jag sökt olika lösningar som inte innefattar medicin. Det är därför jag valt LCHF och att utesluta mjölkprodukter. Jag har idag ingen medicin alls för min tarm. Äter däremot fortfarande lägsta dos sertralin (antidepressiv medicin) efter att ha fått en stresskollaps/utmattningssyndrom i höstas. Mitt mål är dock att inom ett halvår vara utan även denna medicin.

Hur mår magen nu då. Jag märker väldigt lite av min mage, vilket jag ser som positivt. Jag behöver skita en gång varje eller varannan dag. Vissa dagar är konsistensen bra, andra dagar lite lösare. Det kommer inget blod, men vissa dagar lite slem. Har dock insett att jag även har hemorrojder, så det kan ju även bero på det. Har inga smärtor i magen och behöver aldrig gå akut på toaletten. Håller det sig såhär eller bättre kan jag definitivt leva med det.

Men jag är återkommande ändå rädd för vad min sjukdom kan orsaka. Mina största rädslor är (i ordning): stomi, kortison, starka immunsänkande mediciner, medicin med risk för biverkning malignt melanom (då jag redan har genetisk risk för denna cancerform). Jag är rädd att mitt val att vara medicinfri en dag ska tvinga mig till någon eller några av dessa åtgärder.

Samtidigt vet jag att jag måste testa att få vara medicinfri. Att lägga om kosten är bland det bästa jag gjort, även ut andra synvinklar. Jag mår bättre psykiskt, jag har mer fysisk ork och jag har nått vad jag ser som min normalvikt (hade tidigare ett BMI på drygt 26). Jag har heller inte varit sjuk sedan jag började med LCHF (med undantag för en förkylning första månaden). 

Utöver mjölkfri LCHF äter jag även följande kosttillskott: d-vitamin 5000 IE, multivitamin med extra järn, omega 3 och probiotika.

Tror detta var mina tankar för nu. Försöker trots rädslor att fokusera på nuet och att jag faktiskt mår ganska bra just nu. Resten får jag ta tag i längs vägen. Det hjälper ju ingen att ta ut oron i förskott egentligen.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lyckligaste livet - LCHF mot ulcerös kolit

Är en småbarnsmamma som efter att ha kraschat av stress försöker finna balans och må bra igen. Försöker med kost, motion och inre sökande att hitta dit. Äter sedan augusti 2015 mjölkfri LCHF-kost, främst för att läka ut den ulcerös kolit (kronisk tarmsjukdom) som jag nyligen fått veta att jag har, men även för att må bättre psykiskt. Är just nu sjukskriven för utmattning och gör allt för att bli bra igen.

RSS 2.0