Järntillskott och skov?

För en dryg vecka sedan var jag på sjukhuset för att få intravenöst järn. Alltså flytande järn-lösning rakt in i blodet. Har legat lågt vad gäller järn i många år. Har alltid haft bra Hb-värden (vilket jag fortfarande har), däremot var mitt långtidsjärn lågt redan för flera år sedan. 

När jag var gravid för 4 år sedan (flera år innan tarmsjukdom) låg jag väldigt lågt vad gäller långtidsjärn och fick då börja med Niferex. Dessa funkade inte alls för mig att äta, då jag blev ordentligt förstoppad, så jag slutade. Drack istället blutsaft och åt multivitamin. Då mitt Hb fortsatte att ligga bra under graviditeten var det ingen som följde upp detta ytterligare. Jag förstod heller inte att det var skillnad på ferritin-värde och Hb-värde. I sådana fall kanske jag pushat mer för att få detta uppföljt. 

Det är alltså mitt långtidsjärn som legat/ligger dåligt. Och troligtvis har gjort sedan långt innan min ulcerösa kolit dök upp. Det innebär helt enkelt att jag har mycket låga järndepåer. Järnet behövs ju för bildandet av röda blodkroppar, som sedan transporterat syre runt i blodet. Har haft mycket kraftig mens i många år, så gissar att även detta bidragit. Har nu även pratat med bm-mottagningen för att byta p-medel för att få minskat dessa blödningar.

När jag kom till magmottagningen så uppmärksammade de detta. Eftersom Niferex inte funkade denna gången heller, så fick jag komma in för intravenöst järn istället. Själva injektionen och timmarna efter gick väldigt bra. Däremot har jag därefter lyckats få nästan varje möjlig biverkning som finns med på fass, förutom allvarlig allergisk chock. Det kan tilläggas att ytterst få drabbas av några biverkningar alls. 

Det började redan dagen efter med ordentliga smärtor i leder och muskler, framför allt i rygg, bröstkorg och knän/höfter. Det tillkom sedan onormal trötthet och huvudvärk där jag sov nästan två dygn och sedan fick jag även feber. Jag har mått riktigt, riktigt dåligt i över en veckas tid och fått vara hemma helt från jobbet. Nu börjar jag äntligen må lite bättre.

Däremot misstänker jag att detta även utlöst ett nytt skov av ulcerös kolit. Magen har rasat helt de senaste dagarna. Men har nu bestämt mig för att inte ta detta så hårt, utan se det som en möjlighet att se om och i så fall hur snabbt skrivet kan hävas med strikt skötande av kosten. Hjälper inte kosten får jag överväga medicin, men nu ska jag testa hur väl det funkar. Fortsättning följer.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lyckligaste livet - LCHF mot ulcerös kolit

Är en småbarnsmamma som efter att ha kraschat av stress försöker finna balans och må bra igen. Försöker med kost, motion och inre sökande att hitta dit. Äter sedan augusti 2015 mjölkfri LCHF-kost, främst för att läka ut den ulcerös kolit (kronisk tarmsjukdom) som jag nyligen fått veta att jag har, men även för att må bättre psykiskt. Är just nu sjukskriven för utmattning och gör allt för att bli bra igen.

RSS 2.0