Periodisk fasta

Har det senaste ramlat in en del på det här med periodisk fasta. Har tagit del av ett flertal som mår mycket bättre av det. Syftet är bl.a. att följa kroppens naturliga mönster, kalibrera hunger och få en bättre inställning till mat. Det låter även tarmen vila varje dygn, vilket kan vara bra för oss med tarmsjukdom.

Det finns egentligen två typer av periodisk fasta. Dels 5:2, som var riktigt stort för något år sedan. Dels 16:8, som kanske inte är lika välkänt. Båda anges fungera särskilt bra med lågkolhydratkost. Som jag känner nu är inte 5:2, något för mig i dagsläget. Däremot har jag intresserat mig allt mer för 16:8. 

16:8 innebär att man äter under totalt 8 timmar per dag och låter bli att äta resterande 16 timmar. I mitt tidigare liv med mycket snabba kolhydrater och mindre fett var detta inte en ett alternativ. Nu har jag testat i några dagar. Har helt enkelt hoppat frukost och ätit mellan ca 12-20. Äter då lunch, middag och ett kvällsmål på denna tid. Vanligtvis när jag äter frukost så äter jag inget kvällsmål, men då syftet inte är att gå ner i vikt har jag lagt till ett extra mål på kvällen och äter lite tidigare middag istället.

Och det har funkat fantastiskt bra hittills. Jag är faktiskt (!!) piggare. Jag känner även av när jag är mätt på ett annat sätt när jag väl äter. Jag är inte heller hungrig på förmiddagen. Märker också att magen mår bättre, men det kan även ha att göra med att jag åter helt utesluter mjölk och försöker äta bra LCHF.

Hur som helst, har inte bestämt att jag måste följa detta varje dag, men gör det de dagar det känns bra. Vill jag äta frukost någon dag, så gör jag det. 

Kan tänka att det ultimata 16:8 är att äta mellan 10-18, men det funkar dåligt med jobbet. Så bu testar jag såhär ett tag.

I övrigt har det gått sådär senaste veckan. Barnen har varit sjuka och har inte haft någon ork över till mer än jobb och dem. Resten av tiden har jag behövt vila en hel del. Vilket kanske förklarar sparsamma uppdateringar här.

Här kommer en bild av dagens lunch. Räksallad. Serverad med hemmagjord majonnäs med stenbitsrom. Mums! 

Em
2016-04-06 @ 13:01:17
URL: http://humlegarden.wordpress.com

Vilken fin blogg du har. Mycket intressant läsning och fina bilder på smarrig mat =)
Jag kör en längre fasta nu, en vitaminfasta, som en rejäl vårstädning av kroppen. Det är första gången jag kör och jag är förvånad över hur bra jag klarar det och hur mycket mer skärpt jag redan är. Har några dagar kvar, sen kan jag summera det helt. Troligen landar jag sen med i en 5:2 kost tanke.
Ha det bäst och lyssna på din kropp!

Svar: Tack! :) Ja visst är det väldigt intressant hur olika sätt att leva påverkar hur vi och våra kroppar mår?
Kicki




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lyckligaste livet - LCHF mot ulcerös kolit

Är en småbarnsmamma som efter att ha kraschat av stress försöker finna balans och må bra igen. Försöker med kost, motion och inre sökande att hitta dit. Äter sedan augusti 2015 mjölkfri LCHF-kost, främst för att läka ut den ulcerös kolit (kronisk tarmsjukdom) som jag nyligen fått veta att jag har, men även för att må bättre psykiskt. Är just nu sjukskriven för utmattning och gör allt för att bli bra igen.

RSS 2.0